Wie ben ik? 

Informatie voor ouders en volwassenen

Mijn naam is Marije. Mogelijk kan ik wat voor je betekenen, vanuit mijn expertise als...


... moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon


... met ruime ervaring als maatschappelijk (sociaal) werker en gebiedsteam medewerkster Jeugd


... hoogbegaafdheidsdeskundige RITHA-Practitioner in Gifted Education


... Register Toegepast Psycholoog NBTP & Coach (BSc)


... Master Practitioner Neuro LInguistisch Programmeren

... Master Practitioner Time Line Therapy


... Jeugd Brein Coach


... Positive Discipline Parent Educator.


Wie ben ik?

Mijn naam is Marije, 44 jaar. Ik ben getrouwd en moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon (die deze website heeft gemaakt). Ik ben Register Toegepast Psycholoog NBTP (BSc), gespecialiseerd in coaching en hoogbegaafdheid (RITHA-Practitioner, via de Radboud Universiteit). Ik heb specifieke bijscholing gevolgd m.b.t. 

Door mijn zoon ben ik geïnspireerd geraakt om zo'n beetje alles te lezen over hoogbegaafdheid en de thema's die daarom heen (kunnen) spelen. In mijn werk kwam ik ook steeds vaker kinderen en ouders tegen die vastgelopen waren in misdiagnoses, gebrek aan passend onderwijs of zorg die ontoereikend was. 

Als moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon, weet ik hoe complex het soms kan zijn wanneer slimme kinderen minder van iets nodig hebben (bijv. herhaling, instructie), en soms juist iets extra's nodig hebben van iets anders (bijv. leren om te leren, leren doorzetten, doorbreken van angst, groeimindset). De maatschappij, ons onderwijs en zorg is daar simpelweg nog onvoldoende op ingesteld. Toch zijn er veel mogelijkheden! Je hebt soms veel doorzettingsvermogen en overtuigingskracht nodig en mensen die open staan voor de individuele behoeften van jouw kind. 

Vanuit de studies die ik heb gevolgd, heb ik me extra verdiept in de overlap tussen hoogbegaafdheid, ADHD en ASS. Tijdens de RITHA-Practitioner heb ik dit thema uitgediept in mijn eindscriptie en een Diagnostiek Model ontworpen, waarbij zowel oog is voor de hoogbegaafdheid als eventuele aanwezigheid van ADHD of ASS vanuit de DSM-5. 

Hieronder vind je meer informatie over mijn werkervaring, diploma's, kwalificaties, registraties en keurmerken.

Opleidingsachtergrond:

Toegepast Psycholoog & Coach (BSc)

Wat doet een Toegepast Psycholoog?

Werkervaring: 

Specialisatie: Hoogbegaafdheid: RITHA-Practitioner in Gifted Education

Binnen de Radboud Universiteit heb ik me gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, d.m.v. de 1,5 jarige post-academische opleiding RITHA, Radboud International Training on High Ability (ECHA- en RITHA-gecertificeerd). 

Specialisatie en afstudeeronderzoek: ontwerp van een diagnostisch model om vermoedens van ADHD, ASS en / of hoogbegaafdheid te onderzoeken. 

Tijdens mijn studies heb ik wetenschappelijk onderzoeken uitgevoerd, met als doel hoe de diagnostiek verbeterd kan worden, specifiek voor mensen met een hoge intelligentie / hoogbegaafdheid, al dan niet i.c.m. ADHD of ASS. Ik heb verschillende hoogleraren, orthopedagogen, orthopedagoog-generalisten, psychologen en psychiaters geïnterviewd, die expertise hadden op het gebied van (diagnostiek bij) een hoge intelligentie, hoogbegaafdheid, ADHD en ASS, en specifiek ook voor de dubbele bijzonderheden bij hoogbegaafdheid (HB+/-ADHD/ASS), ook wel Twice-Exceptionals (2e) genoemd.

Tijdens het Veldonderzoek en de stage vanuit de RITHA-opleiding heb ik een Diagnostiek Model ontwikkeld. Ik ben momenteel bezig met de aanvraag van de BOIP (een soort patentaanvraag).

Je kunt mijn visie op diagnostiek vinden onder het kopje Missie en Visie

Ik ben aangesloten bij ECHA - European Counsil for High Ability en de (Nederlandse) Landelijke vereniging voor specialisten in hoogbegaafdheid

Ik ben ook geregistreerd ECHA-lid.

Positive Discipline Parent Educator

Positive Discipline is de opvoedmethode die zich richt op het ontwikkelen van belangrijke sociale- en levensvaardigheden bij kinderen en jongeren. En dit respectvol en in verbinding, zonder het gebruik van straf en beloning, maar vriendelijk & vastberaden, de twee pijlers van positief en effectief opvoeden. 

Ik ben gecertificeerd Parent Educator, zodat ik de cursus Positive Discipline aan ouders kan geven.

Ik ben aangesloten bij Positive Discipline Nederland en Positive Discipline Association. 

De cursus die ik aan ouders geef bevat: 
  • Op onderzoek gebaseerde effectieve tools en technieken om aan ouders en opvoeders te leren hoe je vriendelijk en vastberaden kunt opvoeden. 
  • Praktisch toepasbare manieren om zelfdiscipline en intrinsieke motivatie bij kinderen te bevorderen.
  • Samenwerking en wederzijds respect binnen het gezin versterken en inzicht krijgen in, en leren omgaan met uitdagend gedrag.
  • De waarde van de focus op het aanleren van sociale- en levensvaardigheden zoals empathie, communicatie, probleemoplossend vermogen, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
  • Door ervaringsgerichte activiteiten zich te verplaatsen in de wereld van het kind en te begrijpen wat werkt en wat niet.
  • Cursusbegeleiding voor ouders en opvoeders volgens Positive Discipline.

Je leert als ouder(s) onder andere:

Jeugd Brein Coach

Hoogbegaafde kinderen en kinderen met ASS, AD(H)D of Dyslexie ervaren vaak problemen met het onthouden van informatie, plannen en organiseren van schoolwerk, concentratie en automatiseren. Gelukkig zijn de executieve vaardigheden goed te oefenen en aan te leren (echt)! O.b.v. die vaardigheden die nog lastig zijn, stellen we samen een maatwerkplan op. 


Tieners en jongeren (10 t/m 18 jaar) kunnen toegang krijgen tot specifieke, op hen afgestemde opdrachten. 

Dit zijn allerlei leerzame, creatieve, activerende, motiverende en uitdagende opdrachten. 


Deze zijn precies afgestemd op die executieve vaardigheden die nog geoefend kunnen worden. Dit kan thuis, maar ook in een andere omgeving. Ik geef rechtstreeks feedback aan het kind of de jongere, op de uitvoering van de opdrachten. De app is gebaseerd op het EVO-model en de Zelfderminatietheorie van Deci & Ryan. Deze theorie gaat uit van de drie psychologische basisbehoeften; competentie, autonomie en verbondenheid.

Neurolinguïstisch Programming & Time Line Therapy

Deze HBO-opleidingen zijn gericht op het professioneel vormgeven van contact en communicatie in een therapeutische setting en ondersteuning bieden bij het herkaderen, verwerken en loslaten van negatieve ervaringen.

Certificaat Vakbevoegdheid en Vakbekwaamheid Keurmerk ZZP'er Zorg, Kwalificatieniveau 7 (HBO+ / master universiteit niveau), toegekend voor de profielen: 

Intervisie en bijscholing

Deskundigheid houd ik op peil d.m.v. onder andere het volgen van;

Daarnaast ben ik aangesloten bij het Positive Discipline Netwerk Nederland en kan ik deelnemen aan