Wie ben ik?
Informatie voor ouders en volwassenen
Mijn naam is Marije. Mogelijk kan ik wat voor je betekenen, vanuit mijn expertise als...
... moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon
... met ruime ervaring als maatschappelijk (sociaal) werker en gebiedsteam medewerkster Jeugd
... hoogbegaafdheidsdeskundige RITHA-Practitioner in Gifted Education
... Register Toegepast Psycholoog NBTP & Coach (BSc)
... Master Practitioner Neuro LInguistisch Programmeren
... Master Practitioner Time Line Therapy
... Jeugd Brein Coach
... Positive Discipline Parent Educator.
Wie ben ik?
Mijn naam is Marije, 44 jaar. Ik ben getrouwd en moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon (die deze website heeft gemaakt). Ik ben Register Toegepast Psycholoog NBTP (BSc), gespecialiseerd in coaching en hoogbegaafdheid (RITHA-Practitioner, via de Radboud Universiteit). Ik heb specifieke bijscholing gevolgd m.b.t.
de afname van diverse IQ-tests (WISC-V, KIQT+, IDS-2, WAIS-IV)
School Psychologie (Rijksuniversiteit Groningen)
Handelingsgerichte Diagnostiek bij (kenmerken van) Hoogbegaafdheid en ASS en andere dubbel bijzonder hoogbegaafden Jeugd Brein Coaching (A. Burger-Veltmeijer)
Positive Discipline Parent Educator
Neuropsychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen (Radboud Universiteit).
Master Practitioner NLP & Time Line Therapy.
Door mijn zoon ben ik geïnspireerd geraakt om zo'n beetje alles te lezen over hoogbegaafdheid en de thema's die daarom heen (kunnen) spelen. In mijn werk kwam ik ook steeds vaker kinderen en ouders tegen die vastgelopen waren in misdiagnoses, gebrek aan passend onderwijs of zorg die ontoereikend was.
Als moeder van onze uitzonderlijk hoogbegaafde zoon, weet ik hoe complex het soms kan zijn wanneer slimme kinderen minder van iets nodig hebben (bijv. herhaling, instructie), en soms juist iets extra's nodig hebben van iets anders (bijv. leren om te leren, leren doorzetten, doorbreken van angst, groeimindset). De maatschappij, ons onderwijs en zorg is daar simpelweg nog onvoldoende op ingesteld. Toch zijn er veel mogelijkheden! Je hebt soms veel doorzettingsvermogen en overtuigingskracht nodig en mensen die open staan voor de individuele behoeften van jouw kind.
Vanuit de studies die ik heb gevolgd, heb ik me extra verdiept in de overlap tussen hoogbegaafdheid, ADHD en ASS. Tijdens de RITHA-Practitioner heb ik dit thema uitgediept in mijn eindscriptie en een Diagnostiek Model ontworpen, waarbij zowel oog is voor de hoogbegaafdheid als eventuele aanwezigheid van ADHD of ASS vanuit de DSM-5.
Hieronder vind je meer informatie over mijn werkervaring, diploma's, kwalificaties, registraties en keurmerken.
Opleidingsachtergrond:
Toegepast Psycholoog & Coach (BSc)
Diploma HBO Toegepast Psycholoog (BSc), gespecialiseerd in Positieve intervisie, supervisie, coaching en werkbegeleiding, geaccrediteerd door NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie)
Diploma HBO Associate Degree Psychologie en Coaching, geaccrediteerd door NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie)
Geregistreerd als Register Toegepast Psycholoog NBTP (Nederlandse Beroepsvereniging Toegepaste Psychologie), registratienummer: 200086.
Ik heb diverse aanvullende scholing gevolgd op het gebied van intelligentie onderzoek (WISC-V, WAIS-IV, KIQT+, IDS-2, Klinische Kinderneuropsychologie, etc.).
Wat doet een Toegepast Psycholoog?
Zelfstandig uitvoeren van intelligentie onderzoek
Zelfstandig uitvoeren van psychodiagnostisch onderzoek (bv. inzet van tests en vragenlijsten, studie- en loopbaanonderzoek, onderzoek naar aandachtsproblemen, motivatieproblemen, psychische klachten, persoonlijkheidsonderzoek, executieve functies etc.)
Zelfstandig uitvoeren van observaties
Zelfstandig onderzoeksgegevens verwerken, interpreteren van resultaten, opstellen van conclusies en eindrapportages
Uitkomsten beoordelen en evalueren.
Uitvoeren van uiteenlopende werkzaamheden, zoals het geven van psycho educatie, coaching, training, begeleiding, behandeling, therapie en opvoedingsondersteuning, etc.
Voor alle cliënten geldt dat ik de eindrapportage bespreek met een collega GZ-psycholoog of Gz-psycholoog (tevens psycholoog NIP). Beiden hebben jarenlange expertise in diagnostiek bij begaafde en hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen.
Werkervaring:
Ik heb 8 jaar bij gemeenten gewerkt in diverse dienstverlenende functies.
Daarna werkte ik als sociaal werker gedurende 9 jaar, waarbij ik mensen heb ondersteund bij o.a. problemen op het gebied van relaties, scheiding, juridische vragen, schulden enz. Daarnaast gaf ik als budgetcoach ook budgetteringstrainingen.
Daarna heb ik bijna 9 jaar bij de gemeente gewerkt als medewerkster Gebiedsteam Jeugd. Ik heb me daarbij vooral gericht op het onderzoek rondom hulpvragen en indien nodig het afgeven van indicaties voor jeugdigen met specifieke behoeften als het gaat om opvoeding, passend onderwijs en passende zorg. Bijv. indicaties vanuit de Jeugdwet of een PGB (Persoonsgebonden Budget).
Momenteel werk ik als freelance Toegepast Psycholoog, Coach en hoogbegaafdheidsdeskundige in Drachten. Ik houd me bezig met;
advies
individuele begeleiding
coaching en studie- en loopbaancoaching
diagnostiek (o.a. IQ-tests, en vele andere onderzoeken, zie Aanbod, Tests en Tarieven op deze website)
opvoedingsondersteuning m.b.t. hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen
ondersteuning bij het realiseren van passend onderwijs, in samenspraak met ouders en onderwijsprofessionals.
Specialisatie: Hoogbegaafdheid: RITHA-Practitioner in Gifted Education
Binnen de Radboud Universiteit heb ik me gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, d.m.v. de 1,5 jarige post-academische opleiding RITHA, Radboud International Training on High Ability (ECHA- en RITHA-gecertificeerd).
Specialisatie en afstudeeronderzoek: ontwerp van een diagnostisch model om vermoedens van ADHD, ASS en / of hoogbegaafdheid te onderzoeken.
Tijdens mijn studies heb ik wetenschappelijk onderzoeken uitgevoerd, met als doel hoe de diagnostiek verbeterd kan worden, specifiek voor mensen met een hoge intelligentie / hoogbegaafdheid, al dan niet i.c.m. ADHD of ASS. Ik heb verschillende hoogleraren, orthopedagogen, orthopedagoog-generalisten, psychologen en psychiaters geïnterviewd, die expertise hadden op het gebied van (diagnostiek bij) een hoge intelligentie, hoogbegaafdheid, ADHD en ASS, en specifiek ook voor de dubbele bijzonderheden bij hoogbegaafdheid (HB+/-ADHD/ASS), ook wel Twice-Exceptionals (2e) genoemd.
Tijdens het Veldonderzoek en de stage vanuit de RITHA-opleiding heb ik een Diagnostiek Model ontwikkeld. Ik ben momenteel bezig met de aanvraag van de BOIP (een soort patentaanvraag).
Je kunt mijn visie op diagnostiek vinden onder het kopje Missie en Visie.
Ik ben aangesloten bij ECHA - European Counsil for High Ability en de (Nederlandse) Landelijke vereniging voor specialisten in hoogbegaafdheid
Ik ben ook geregistreerd ECHA-lid.
Positive Discipline Parent Educator
Positive Discipline is de opvoedmethode die zich richt op het ontwikkelen van belangrijke sociale- en levensvaardigheden bij kinderen en jongeren. En dit respectvol en in verbinding, zonder het gebruik van straf en beloning, maar vriendelijk & vastberaden, de twee pijlers van positief en effectief opvoeden.
Ik ben gecertificeerd Parent Educator, zodat ik de cursus Positive Discipline aan ouders kan geven.
Ik ben aangesloten bij Positive Discipline Nederland en Positive Discipline Association.
De cursus die ik aan ouders geef bevat:- Op onderzoek gebaseerde effectieve tools en technieken om aan ouders en opvoeders te leren hoe je vriendelijk en vastberaden kunt opvoeden.
- Praktisch toepasbare manieren om zelfdiscipline en intrinsieke motivatie bij kinderen te bevorderen.
- Samenwerking en wederzijds respect binnen het gezin versterken en inzicht krijgen in, en leren omgaan met uitdagend gedrag.
- De waarde van de focus op het aanleren van sociale- en levensvaardigheden zoals empathie, communicatie, probleemoplossend vermogen, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
- Door ervaringsgerichte activiteiten zich te verplaatsen in de wereld van het kind en te begrijpen wat werkt en wat niet.
- Cursusbegeleiding voor ouders en opvoeders volgens Positive Discipline.
Je leert als ouder(s) onder andere:
52 Positive Discipline Tools voor samenwerking, zonder straf
Opvoeden voor de lange-termijn op een vriendelijke en vastberaden manier om kinderen verantwoordelijkheid, respect en kwaliteiten te leren.
Hoe je kinderen kunt helpen zich verbonden en van betekenis te voelen.
Manieren om ruzie tussen broers en zussen te verminderen.
De boodschappen achter negatief gedrag en hoe je de code kunt verbreken.
Het belang van je richten op oplossingen in plaats van op straf.
Manieren om de machtsstrijd te verminderen voor meer vrede in huis.
Hoe je gedoe bij het naar bed gaan en opstaan kunt verminderen.
Nieuwsgierigheidsvragen stellen.
Het verschil tussen prijzen en bemoedigen.
Gezinsoverleg en het belang van samen problemen oplossen.
Manieren om effectiever te zijn als opvoeder en er plezier in te hebben.
Jeugd Brein Coach
Hoogbegaafde kinderen en kinderen met ASS, AD(H)D of Dyslexie ervaren vaak problemen met het onthouden van informatie, plannen en organiseren van schoolwerk, concentratie en automatiseren. Gelukkig zijn de executieve vaardigheden goed te oefenen en aan te leren (echt)! O.b.v. die vaardigheden die nog lastig zijn, stellen we samen een maatwerkplan op.
Tieners en jongeren (10 t/m 18 jaar) kunnen toegang krijgen tot specifieke, op hen afgestemde opdrachten.
Dit zijn allerlei leerzame, creatieve, activerende, motiverende en uitdagende opdrachten.
Deze zijn precies afgestemd op die executieve vaardigheden die nog geoefend kunnen worden. Dit kan thuis, maar ook in een andere omgeving. Ik geef rechtstreeks feedback aan het kind of de jongere, op de uitvoering van de opdrachten. De app is gebaseerd op het EVO-model en de Zelfderminatietheorie van Deci & Ryan. Deze theorie gaat uit van de drie psychologische basisbehoeften; competentie, autonomie en verbondenheid.
Neurolinguïstisch Programming & Time Line Therapy
Diploma Practitioner Neuro Linguïstisch Programmeren & Time Line Therapy
Diploma Master Practitioner Neuro Linguïstisch Programmeren & Time Line Therapy
Beide diploma's zijn geaccrediteerd door ABNLP (American Board of Neuro-Linguïstic Programming).
Deze HBO-opleidingen zijn gericht op het professioneel vormgeven van contact en communicatie in een therapeutische setting en ondersteuning bieden bij het herkaderen, verwerken en loslaten van negatieve ervaringen.
Ingeschreven in het Kwaliteitsregister NBTP: Nederlandse Beroepsvereniging Toegepaste Psychologie als Register Toegepast Psycholoog NBTP, Registratienummer: 200086, zie https://www.nbtp.nl
Ingeschreven in het kwaliteitsregister SKJ: Stichting Kwaliteitsregister Jeugd als Geregistreerd Jeugd- en Gezinsprofessional, registratienummer: 100006487, registratie is geldig tot 26-10-2027, zie https://register.skjeugd.nl/
Mijn Keurmerk ZZP-er Zorg:
Certificaat Vakbevoegdheid en Vakbekwaamheid Keurmerk ZZP'er Zorg, Kwalificatieniveau 7 (HBO+ / master universiteit niveau), toegekend voor de profielen:
WKKGZ solistisch
WMO solistisch
Jeugdhulp solistisch.
Registratienummer: 28485, geldig tot 01-10-2025.
Intervisie en bijscholing
Deskundigheid houd ik op peil d.m.v. onder andere het volgen van;
intervisie (ECHA-netwerk)
bijscholing (NBTP, SKJ en Radboud Universiteit)
sparren met twee GZ-psychologen die beide expertise hebben in intelligentie onderzoek bij hoogbegaafden.
Daarnaast ben ik aangesloten bij het Positive Discipline Netwerk Nederland en kan ik deelnemen aan
de maandelijkse online mentor meetings
kennissessies om kennis te blijven vergroten
een jaarlijkse dag van het Positive Discipline Netwerk
een online intervisiegroep .