Opvoedingsondersteuning voor ouders van HB-kinderen met Positive Discipline

in een cursus (6 ouderbijeenkomsten, kleine groep)

of d.m.v. individuele gesprekken met ouders

Ouderbijeenkomsten

en cursus Positive Discipline!

Anja de Groot (MeerdanIQ) en Marije van der Molen-de Vries (Hoogbegaafd Advies)

Beide gecertificeerd Positive Discipline Parent Educator.

Meld je aan via: 

meerdaniq@hotmail.com 

Start online bijeenkomsten: 

25 november '24 20.00 uur

(6 bijeenkomsten, van november t/m februari, zie flyer)

Locatie: 

online en desgewenst met live bijeenkomst

Kosten: 

€ 269 voor 1 ouder, voor de tweede deelnemende ouder € 99 (incl. werkboek en excl. leesboek)

Heb je veel vragen over het opvoeden van hoog-begaafde kinderen en wil je graag andere ouders leren kennen?

Ouders van hoogbegaafde kinderen kunnen soms het gevoel hebben dat zij de enige zijn die worstelen met bepaalde thema's in de opvoeding. Contacten met andere (hoogbegaafde) ouders kunnen enorm waardevol zijn, omdat je dan (h)erkenning bij elkaar vindt en ervaart dat bepaalde (extreem, intens of gevoelig) gedrag juist heel normaal is voor hoogbegaafde mensen. 

6 Positive Discipline bijeenkomsten voor ouders van HB-kinderen

D.m.v. de oudertraining Positive Discipline leer je strategieën toe te passen die positief, vriendelijk en consequent zijn, waarbij je je kind leert om zelfstandig en zelfredzaam te worden, zelf verantwoordelijkheid te nemen en te leren van natuurlijke gevolgen. 

Tijdens de bijeenkomsten, gaan Anja de Groot (MeerdanIQ) en ik samen met ouders van hoogbegaafde kinderen diverse thema's rondom de opvoeding bespreken. Er is veel ruimte voor onderling uitwisselen van ervaringen. Andere ouders kennen de uitdagingen en hebben vaak ontzettend slimme oplossingen bedacht, waar je zelf profijt van kan hebben. Mogelijk kun je hen ook weer ondersteunen met iets anders. Daarnaast geven Anja en ik informatie en spelen we in op de vragen die er leven in de groep. 


Je leert onder andere:

Opvoedingsondersteuning aan ouders 

(als ouderpaar of als één ouder)


Sleutelwoorden zijn autonomie, competentie en verbondenheid: een authentieke en oprechte benadering van mij naar de ouders en kinderen toe (zie Zelfbeschikkingstheorie Deci & Ryan, onderaan deze pagina)

Onderzoek: 

D.m.v. gesprekken met ouders en specifieke instrumenten m.b.t. de opvoeding, kan ik onderzoeken welke opvoedstijl ouders hanteren, hoe ouders en kinderen het de opvoeding ervaren, in hoeverre het opvoedgedrag van de ouder(s) of het moeilijk verstaanbare gedrag van het kind zelf een mogelijke rol speelt bij de emotionele- en gedragsproblemen van het kind of bij andere problemen binnen het gezin. O.b.v. daarvan kan ik een maatwerk interventieplan opstellen en handvatten tijdens de begeleiding bieden om de opvoedingssituatie te verbeteren.

Ondersteuning aan ouders en kinderen:

Ik kan praktische ondersteuning bieden bij het ontrafelen van hardnekkige patronen, het verminderen van stress, het verbeteren van het welbevinden en dagelijks functioneren van ouders en kinderen. Ik bied opvoedings-ondersteuning en coaching aan ouders d.m.v. de Positieve Opvoeding (Jane Nelsen). Met kinderen werk ik onder andere met verschillende (werk-)boekjes, spellen en materialen voor hoogbegaafde kinderen.

Werkwijze: 

Daarbij gebruik ik verschillende technieken uit Positive Discipline, de positieve psychologie, oplossingsgerichte methodieken, tools uit de motiverende gespreksvoering, Kids Skills, Mission Possible en Positive Discipline. 

Soms spiegelen kinderen de issues waar hun ouders mee worstelen. Dit kan betekenen dat ik je als ouder(s) kan ondersteunen om eerst je eigen 'rommel' op te ruimen' en de oude pijn van je eigen nare ervaringen te verwerken, zodat je deze kunt loslaten (of iets anders leert vast te pakken). Daardoor ben je in staat om meer open te staan voor je kind en deze goed te begeleiden.

Zelfbeschikkingstheorie 


De Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000[1]; 2017[2]), onderscheidt drie universele psychologische basisbehoeften; 

Verbondenheid, Competentie, Autonomie.

Dit staat centraal in mijn werkwijze,

in de ouderbijeenkomsten en cursus Positive Discipline.

1.      Verbondenheid; 

verlangen om relaties op te bouwen met andere mensen;


2.      Competentie; 

de behoefte om je bekwaam te voelen in de dingen die je doet;


3.      Autonomie; 

de behoefte om zelf te beslissen en vrij te kunnen handelen.

 

Volgens de Zelfdeterminatietheorie omvat;

het kind in staat stellen om zich verbonden, competent en 

autonoom te voelen, door de drie universele psychologische 

basisbehoeften te vervullen door warmte, structuur en 

autonomie te bieden.

ouderlijk gedrag dat een belemmering vormt voor het kind 

om zich verbonden, competent en autonoom te voelen, 

door deze behoeften te ondermijnen d.m.v. vijandigheid, 

dwang en overbescherming.

 

[1] Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

[2] Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2017). Self-determinination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press.