Gevoeligheid, sociale en sensorische informatieverwerking
Mogelijkheden voor onderzoek en ondersteuning
Ik kan onderzoek doen naar en ondersteuning bieden bij onder andere:
Gevoeligheid voor prikkels:
Sensorische Informatieverwerking (2 t/m 80 jaar); Je krijgt inzicht in de verwerking van sensorische informatie en eventuele kwetsbaarheden in de sensorische informatieverwerking en informatieverwerkingsproblemen. Zoals bv. kenmerken van autisme, ADHD, overprikkeling of onderprikkeling. Ik kan een behandelplan opstellen met maatwerkinterventies. Je krijgt o.a. inzicht in het vermogen om zintuiglijke prikkels te verwerken, zoals;
zicht, gehoor, tast, smaak en reuk
besef van het eigen lichaam, evenwicht en beweging
praxis en sociale participatie.
Sensorische informatieverwerking + maatwerk interventieprogramma (0-15 jaar) - voor ouders en leerkrachten (digitale afname vragenlijst) + maatwerk interventie programma (0-15 jaar). Hiermee kunnen ook kenmerken van ADHD en ASS worden gesignaleerd, sensorische informatieverwerkings-patronen van kinderen worden opgespoord en vastgelegd. Dit kan helpend zijn voor de betrokkenen om vast te stellen wat de invloed is van sensorische informatieverwerking op functionele participatie in de context van het gezin, de school en de buurt van het kind.
Hooggevoeligheid (Hoogsensitiviteit) voor ouders, leerkrachten en kinderen (vragenlijst + gesprek over gevoeligheid, sensitiviteit, hoogbegaafdheid). Inzicht in de hypergevoeligheden op de vijf gebieden (psycho-motorisch, creatief, intellectueel, zintuiglijk en emotioneel) die sterk samenhangen met hoogbegaafdheid.
Sociale ontwikkeling en informatieverwerking (8 t/m 17 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes als het gaat om sociale informatieverwerking, je gedrag en eventuele problemen die zich voordoen in sociale situaties, waarmee concrete en praktische tips worden gegeven. D.m.v. interactieve video's van problemen in sociale situaties, wordt het volgende in kaart gebracht;
waarnemen en herkennen van problemen in sociale situaties
interpreteren van de situaties
het stellen van doelen
het formuleren van diverse reacties op de situaties
deze reacties afwegen en de beste eruit selecteren
het uitvoeren van de reactie.
Leervoorwaarden (4-18 jaar): d.m.v. dit instrument kan worden gemeten in hoeverre een leerling beschikt over de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die hij/zij nodig heeft in leersituaties. Het kan worden ingezet bij zowel kinderen met gedragsproblemen of leer- en ontwikkelingsstoornissen, als bij kinderen zonder dergelijke problematiek. De visie van ouders en/of leerkrachten kunnen worden meegenomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte voorwaarden. Directe voorwaarden zijn bijvoorbeeld Motivatie, Taakgerichtheid, Concentratie, Werktempo, Planmatigheid en Volharding. Indirecte voorwaarden zijn Sociale oriëntatie, Sociale positie, Relatie met de leerkracht, Relatie met medeleerlingen.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid.