Opvoedingsondersteuning bij de ontwikkeling van kinderen
Mogelijkheden voor onderzoek en ondersteuning:
Opvoedingsondersteuning d.m.v. de ouderbijeenkomsten en online cursus voor ouders van hoogbegaafde kinderen (6 x) Positive Discipline, zie: Opvoedingsondersteuning
Positive Discipline kan ook individueel worden aangeboden tijdens opvoedingsondersteuningsgesprekken met ouders.
Onderzoek naar de opvoedingsstrategieën van ouders en opvoedingsondersteuning:
Voor ouders en kinderen tot 17 jaar. Je krijgt hiermee inzicht in het opvoedgedrag van jezelf en je partner (als ouders) en het effect daarvan op jouw kind, met handvatten hoe je de opvoedingsstijlen kunt aanpassen om de situatie te verbeteren.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid (maatwerk).
Onderzoek naar de algemene, sociale en emotionele ontwikkeling en emotieregulatie + ondersteuning hierbij:
Ontwikkelingsanamnese (gesprek met ouders over de ontwikkeling van het kind van baby tot nu). Dit kan meerwaarde hebben bij een vermoeden van hoogbegaafdheid, om de vroege signalen hiervan op te sporen.
Ontwikkeling en gedrag op Sociaal en Emotioneel gebied (4-18 jaar); hiervoor zijn diverse opties en mogelijkheden (o.a. vanuit de IDS-2, maar ook andere diagnostische instrumenten): inventariseren van gedrag van jeugdigen en krijgen van inzicht in kenmerken van algemene angst, sociale angst, ADHD, autisme, stemmingsproblemen, anti-sociaal gedrag, oppositioneel-opstandig gedrag, agressief gedrag.
Sociale informatieverwerking (8 t/m 17 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes als het gaat om sociale informatieverwerking, je gedrag en eventuele problemen die zich voordoen in sociale situaties, waarvoor concrete en praktische tips worden gegeven. D.m.v. op de leeftijd afgestemde interactieve video's waarin problemen in sociale situaties worden geschets, kan het volgende in kaart wordt gebracht;
waarnemen en herkennen van problemen in sociale situaties
interpreteren van de situaties
het stellen van doelen
het formuleren van diverse reacties op de situaties
deze reacties afwegen en de beste eruit selecteren
het uitvoeren van de reactie.
Emotionele IQ (8 t/m 18 jaar). Je krijgt inzicht in je sterktes en zwaktes, waarna je concrete en praktische tips krijgt om je EIQ te versterken en je talenten optimaal in te zetten. Het volgende wordt in kaart gebracht;
je bewust worden van je eigen emoties en deze effectief (leren te) uiten
je bewust worden van emoties van anderen en het ontwikkelen van empathie
emotieregulatie, grip krijgen op je emoties en impulsen
rustig blijven en grip houden op de situatie
emoties op een positieve en krachtige manier gebruiken bij probleemoplossing en het aangaan van nieuwe situaties of activiteiten, met respect voor de ander (en eventuele gevoeligheden).
Sensorische informatieverwerking + maatwerk interventieprogramma (0-15 jaar), De visie van ouders en/of leerkrachten kan worden meegenomen en ook kunnen signalen van ADHD en ASS worden gesignaleerd, sensorische informatieverwerkingspatronen van kinderen worden opgespoord en vastgelegd. Inzage hierin kan helpend zijn voor ouders en school om vast te stellen wat de invloed is van sensorische informatieverwerking op functionele participatie in de context van het gezin, de school en de buurt van het kind.
Wetenschappelijke literatuur over hoogbegaafdheid.